Szkolenie Twierdza Nysa

W ostatni weekend października odbyło się dwudniowe szkolenie dla przewodników turystycznych po Twierdzy Nysa. Zapraszamy do lektury.

Ostatni weekend października z całą pewnością należał do dużych i ważnych wydarzeń, które organizowaliśmy z naszymi partnerami na terenie naszego miasta.

Turystyczny czas rozpoczynamy już w piątek, ponieważ do Nysy zjeżdżają przewodnicy turystyczni z całej Polski. Wraz z naszymi partnerami: Biurem Podróży Orion Consulting, Stowarzyszeniem na Rzecz Rozwoju Turystyki na Pograniczu Polsko-Czeskim oraz Klubem Przewodnickim „Pogranicze” organizujemy jako oddział PTTK długo oczekiwane szkolenie po nyskiej twierdzy.

W piątek w naszej siedzibie przy ul. Poznańskiej, dzięki uprzejmości naszego partnera WSTH Nysa rozpoczynamy panel wykładowy, który ma przybliżyć uczestnikom kursu tematykę fortyfikacyjną.

Pierwszym prelegentem jest znany w naszym regionie przewodnik Anatol Bukała, który opowiada szczegółowo o zagospodarowaniu turystycznym twierdzy, jej dostępności, możliwościach dojazdu oraz o nowych elementach, które wzbogacają ofertę turystyczną tego miejsca.

Kolejny wykład o błędach językowych popełnianych przez przewodników wygłosił dr Paweł Szymkowicz, znany przewodnik oraz członek naszego PTTK. Wartościowy temat, który okazał się hitem spotkania. Drugi temat Pawła dotyczył zagadnień historycznych, które miały nam przybliżyć temat budowy w Nysie twierdzy. Pomiędzy wykładami korzystamy z bufetu kawowego i oczywiście ciasteczek regionalnych.

Kolejny wykład poprowadził przewodnik i prezes naszego oddziału Marcin Nowak. Tematem wykładu była twierdza i jej mało znane zakamarki z obiektami, których już nie ma i historią dzielnicy koszarowej Friedrichstadt.

Na zakończenie panelu wykładowego wystąpił nasz przewodnik i właściciel biura podróży Orion Consulting Wojciech Olszewski. Poznaliśmy szczegółowo obiekty koszarowe w Nysie, pomniki, które związane były z wojskiem w Nysie i założenia bram fortecznych.

Wojciech Olszewski i Marcin Nowak rozpoczynają szkolenie.

Pierwszy dzień powoli dobiega końca. Panel wykładowy był bardzo dynamiczny i zwiastował wspaniałe zajęcia terenowe dnia następnego.

Dzień następny rozpoczynamy o godz. 8.00 w Bastionie św. Jadwigi. Poznajemy zagospodarowanie obiektu, punktu informacji turystycznej, izby regionalnej i otrzymujemy mnóstwo pierwszych informacji historycznych przekazanych przez naszych przewodników w tym dniu: Wojciecha Olszewskiego i Marcina Nowaka.

Następnie po zakupie publikacji i pamiątek ruszamy autokarem firmy „Jazda na Max” na obiekty forteczne. Po drodze otrzymujemy dużą dawkę informacji i docieramy na ulicę Otmuchowską. Zatrzymujemy się koło byłej jednostki wojskowej i udajemy się do prywatnego budynku, w którym mieści się hurtownia wędlin. Dzięki uprzejmości właścicieli schodzimy głęboko w podziemia, aby zobaczyć imponujące pomieszczenia magazynowe. Ich wielkość sprawia, że długo nie możemy wyjść z podziwu. Z tarasu hurtowni oglądamy pomnik, który pochodzi z poprzedniego wieku, a znajduje się na prywatnej posesji przy ul. Jasminowej. Po kolejnych opowieściach przechodzimy spacerem pod Redutę Króliczą. Poznajemy szczegółowo ten obiekt łącznie z chodnikami kontr minerskimi, wędrujemy na Altanę Eichendorffa oraz na Wysoką Baterię. Następnie autokar zabiera nas na ulicę Orląt Lwowskich, oglądamy słupki graniczne twierdzy i podziwiamy rozmach Fortu I. Z tej części miasta przemieszczamy się do centrum na krótką przerwą na toaletę i kawę. Następnie udajemy się w okolice cmentarza jerozolimskiego i wędrujemy w okolice prochowni, wieży ciśnień i oczywiście Fortu Prusy. Poznajemy te obiekty, a gospodarz fortu Wiktor Misiarz opowiada nam o zagospodarowaniu turystycznym tego miejsca. Następnie podziemiami wychodzimy z drugiej strony i udajemy się na poligon wojskowy. Tu odnajdujemy pomnik poświęcony niemieckim pionierom poległym w południowo-zachodniej Afryce za panowania cesarza Wilhelma II. Następnie zwiedzamy najbardziej zagospodarowany turystycznie obiekt czyli Fort II. Czeka też na nas pyszna grochówka i uroczystość zakończenia i podsumowania szkolenia. Marcin z Wojtkiem kończąc szkolenie, dziękują wszystkim za przybycie i wręczają piękne kolekcjonerskie odznaki przewodnickie, certyfikaty i drobne gadżety z materiałami promocyjnymi z Nysy. Nie jest to jednak koniec na dziś ponieważ przewodnicy biorą udział w warsztacie katowskim, który poprowadził w izbie kata Łukasz Jasek oraz zwiedzają imponujący obiekt na dawnym terenie FSD czyli Arsenał.

Blachy i certyfikaty rozdane.

Jako współorganizatorzy dziękujemy naszym partnerom za wspólną imprezę, dziękujemy osobom, które pomogły przy organizacji i obsłudze szkolenia, pani Katarzynie Rożek i panu Łukaszowi Jaskowi.

Duże słowa podziękowania dla przewodników i prelegentów: Pawła Szymkowicza, Wojciecha Olszewskiego, Anatola Bukały i Marcina Nowaka.

Dziękujemy uczestnikom z różnych zakamarków naszego kraju m.in. z Rzeszowa, Zielonej Góry, Raciborza, Jeleniej Góry, Wrocławia i oczywiście z województwa opolskiego. Dziękujemy naszym partnerom z PTTK w Kłodzku za dużą ekipę na czele z członkiem Komisji Rewizyjnej Zarządu Głównego PTTK Jarosławem Marcinkowskim.

Dziękujemy gospodarzom obiektów fortecznych za możliwość przeprowadzenia zajęć terenowych.

Zapraszamy na kolejne szkolenia dla kadr turystycznych w naszym regionie i kolejne wydarzenia turystyczne z Oddziałem PTTK Tryton w Nysie.

Galeria zdjęć z naszych wydarzeń na naszym Facebooku – kliknij tutaj.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!