Czeska Szwajcaria 2019

Czeska Szwajcaria to kameralna i romantyczna kraina leżąca nad Łabą, na północnym przyczółku Czech graniczącym z Niemcami.

Za nami jedna z najbardziej kameralnych wypraw zorganizowanych przez Oddział PTTK Tryton w Nysie. Dlaczego kameralnych? Bo odwiedziliśmy niesamowitą krainę na granicy niemiecko-czeskiej bogatą w cuda natury, unikatową przyrodę i ślady prehistorii, ale też skomplikowanej i pełnej napięć historii ziem pogranicza.

W tym miejscu, między Sudetami i Rudawami przebija się Łaba, która wydrążyła w piaskowcowym dnie pradawnego morza kanion o głębokości sięgającej 300 m. Wzdłuż niego ciągną się płaskowyże poorane głębokimi jarami dzikich potoków i porośnięte lasami, pełne fantastycznych form skalnych: bram, iglic, baszt, pionowych ścian, tarasów i labiryntów.

Na wycieczkę wyruszamy w niedzielę (14.04) bardzo wcześnie, bo o 4 rano. Zainteresowanie wyjazdem było ogromne, ale miejsc w autokarze tylko 50. Także cały autokar rusza pełen nadziei na przeżycie wielkiej przygody. Gdy zrobiło się jasno rozpoczęły się pierwsze informacje krajoznawcze, otrzymaliśmy ładne przypinki pamiątkowe i przeprowadzony został konkurs na „wesoło”, który rozbudził wszystkich.

Na miejsce docieramy pełni obaw, gdyż po drodze cały czas pada deszcz, a na miejscu w Mezni Louka sypie śnieg. Na szczęście zanim ruszyliśmy dobrze na szlak zaczyna się rozpogadzać. My wybieramy najpiękniejszy szlak czerwony, który doprowadza do największej atrakcji najmłodszego Parku Narodowego w Czechach czyli Brama Pravčicka.

To co widzimy kawałek dalej zapiera dech w piersiach. Wielu z nas mówi, że to najpiękniejsze miejsce jakie widział w życiu. Przed nami kilka kilometrów fantastycznych skał, widoków i atrakcji pozostawionych po dawnym morzu. Jednak, gdy docieramy pod słynną bramę i schronisko „Sokole Gniazdo” dopiero zaczynają się emocje. Sama brama jak mówią prognozy kiedyś się zawali i może się to stać w każdej chwili. Także cieszymy się, że jest nam dane jeszcze ją zobaczyć. Podobna brama skalna jak dobrze wiemy zawaliła się na Malcie, gdzie przez wieki była symbolem tego kraju.

Czeska Szwajcaria - Trytonki na szlaku

Czeska Szwajcaria - Trytonki na szlaku,a w tle Pravcicka Brama

Czeska Szwajcaria - przy Pravcickiej Bramie.

Zwiedzamy wszystkie tarasy widokowe, robimy sobie pamiątkowe zdjęcia i ruszamy na dół, bo czas leci, a przed nami jeszcze mnóstwo ciekawostek. Autokar zabiera nas z drogi asfaltowej i zawozi na kolejny parking, skąd ruszamy w dolinę rzeki Kamienica. Tu długo schodzimy w dół w wielki wąwóz, gdzie rzeka kamienica tworzy niesamowite korytarze wśród ogromnych skał. Wędrujemy wzdłuż rzeki, aż kończy się szlak. Tu kolejna atrakcja to spływ rzeczny, który pokonujemy z flisakiem. Ten pokazuje nam kilka ciekawostek, opowiada wesołe historie i ręcznie uruchamia wodospad nazwany hucznie „Niagara”

Czeska Szwajcaria - Trytonki czekają na rejs!

Czeska Szwajcaria - Trytonki płyną rzeką Kamienicą.

Czeska Szwajcaria - Trytonki w łódce.

Po wyjściu z łódek, gdzie podzielono nas na dwie części wędrujemy dalej prosto do miejscowości Hřensko. Ta kameralnie położona miejscowość na granicy między Czechami i Niemcami leży nad rzeką Łabą, która w tym miejscu ma imponujące rozmiary i tworzy niesamowite przełomy wydrążone w skałach. Tu jemy obiadek, robimy pamiątkowe zdjęcia i mamy troszkę wolnego czasu. Miejsce, gdzie rzeka Kamienica wpływa do Łaby jest najniżej położonym miejscem w całej Czeskiej Republice, chociaż co ciekawe jesteśmy w górach.

Czeska Szwajcaria - po tak wspaniałej trasie pozostaje udać się na obiad!

Około godziny 18 zabiera nas autokar i ruszamy do domu, bo przed nami baaardzo daleko.

Był to piękny dzień, pełen emocji, wrażeń i wielu odkryć, że tak blisko nas znajduje się taka kraina oderwana od rzeczywistości. Jako przewodnik/pilot cały dzień pracował Marcin Nowak, którego wspierali mocno Adrian Kołodziej oraz Kasia Kłakowicz. Fotorelację przygotowali: Adrian Kołodziej, Cezary Topolnicki oraz Ania Hasiak.

Może w przyszłym roku zaprosimy wszystkich na drugą część wrażeń w Czeskiej i Niemieckiej Szwajcarii J Do zobaczenia na kolejnych imprezach z PTTK Tryton w Nysie …

Galeria zdjęć z całej wycieczki na naszym Facebooku – kliknij tutaj.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!